Gra symulacyjna „Smile Urbo” – innowacja dydaktyczna na Gospodarce przestrzennej i Zintegrowanym planowaniu rozwoju
Rok akademickim 2018/19 to drugi rok, w którym studenci drugiego roku Gospodarki przestrzennej podczas zajęć rozegrali grę symulacyjną „Smile Urbo”. Gra ma na celu wcielanie się w role przedstawicieli małej, malowniczo położonej wioski, która znajduje się w kryzysie. Sposobem poprawy sytuacji są inwestycje i rozwiązania prawne, które wpływają na poprawę (ale również na pogorszenie) określonych wskaźników społeczno-gospodarczych. Zadaniem graczy jest podejmowanie takich decyzji w ramach dostępnego budżetu, które uratują wioskę – spowodują, że po zakończeniu 3-rundowej rozgrywki żaden ze wskaźników nie będzie nie negatywnym poziomie.
Gra to emocjonująca zabawa, mająca również wiele walorów edukacyjnych. Głosowanie oraz wyniki poszczególnych rund są wyświetlane z internetowego panelu gry za pomocą projektora, część graczy ma dostęp do dodatkowych analiz i środków finansowych na urządzeniach mobilnych. Wnioski z symulacji są na końcu rozpatrywane w kontekście inwestycji, lokalnej demokracji, partycypacji społecznej i kapitału społecznego, zrównoważonego rozwoju, a także sposobów negocjacji czy zarządzania czasem.
W roku akademickim 2019/20, obok studentów Gospodarki przestrzennej, również studenci drugiego roku Zintegrowanego planowania rozwoju uczestniczą w symulacji w ramach Modułu Przestrzenno-Ekonomicznego. Animatorem gry jest dr inż. Wojciech Dyba.