Nowe monografie pracowników IGSEiGP
Z przyjemnością informujemy, że niedawno ukazały się trzy nowe książki autorstwa pracowników Instytutu Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej:
- Artur Bajerski – Szkolnictwo wyższe międzywojennej Polski. Ujęcie geograficzne,
- Krzysztof Stachowiak – Gospodarka kreatywna i mechanizmy jej funkcjonowania. Perspektywa geograficzno-ekonomiczna,
- Anna Tobolska – Strategie przedsiębiorstw międzynarodowych oraz ich oddziaływania w przestrzeni lokalnej i regionalnej.
Bajerski, A. 2017. Szkolnictwo wyższe międzywojennej Polski. Ujęcie geograficzne. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
W dotychczasowych opracowaniach geograficzne aspekty szkolnictwa wyższego międzywojennej Polski były pomijane, bądź traktowane marginalnie. Niniejsza monografia jest próbą wypełnienia tej luki. Jej głównym celem jest wyjaśnienie rozwoju oraz funkcjonowania szkolnictwa wyższego II Rzeczypospolitej z wykorzystaniem teorii nauk społecznych i humanistycznych (przede wszystkim geografii, socjologii i historii) oraz typowych dla współczesnej geografii metod badawczych. W książce zanalizowano m.in. rozwój systemu szkolnictwa wyższego oraz zmiany jego struktury przestrzennej, migracje studentów oraz kadry naukowo-dydaktycznej, potencjał kadrowy oraz zmiany prestiżu uczelni i ośrodków szkolnictwa wyższego, jak i regionalne uwarunkowania scholaryzacji na poziomie wyższym. Podstawą przedstawianych w monografii wyników badań jest obszerny materiał empiryczny, który został przeanalizowany m.in. z wykorzystaniem rozmaitych metod ilościowych. Umożliwiło to sformułowanie uogólniających wniosków dotyczących prawidłowości samoorganizacji systemu polskiego szkolnictwa w okresie międzywojennym, jak i wpływu na nie struktur długiego trwania.
Stachowiak K., 2017. Gospodarka kreatywna i mechanizmy jej funkcjonowania. Perspektywa geograficzno-ekonomiczna. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Książka jest poświęcona gospodarce kreatywnej, interpretowanej jako wykorzystanie kultury i jej zasobów w rozwoju gospodarczym. W niniejszym opracowaniu sformułowano koncepcję gospodarki kreatywnej i przedstawiono główne mechanizmy jej funkcjonowania. Szczególna uwaga została poświęcona przestrzennemu wymiarowi tej gospodarki, który uzupełnia i rozszerza standardową refleksję ekonomiczną lub kulturoznawczą. Zaprezentowana w książce koncepcja jest próbą budowy teorii gospodarki kreatywnej. Dotychczas stosowane pojęcia i koncepcje sektora kreatywnego mają poważne ograniczenie – nie obejmują zjawisk i procesów mających charakter kreatywny, a odbywających się poza sektorem kreatywnym. Koncepcja gospodarki kreatywnej ma zatem na celu wskazanie na systemowy charakter zjawisk. Dotyczy więc nie tylko firm, branż czy miast kreatywnych, lecz całego „kreatywnego ekosystemu”.
Niniejsza praca w szczególności podejmuje próbę uporządkowania wielości pojęć i podejść teoretycznych związanych z gospodarką kreatywną oraz jej zdefiniowania, a także wskazuje na charakterystyczny dla gospodarki kreatywnej dualizm ekonomiczno-kulturowy. Przedstawiono w niej także specyfikę rynku dóbr kreatywnych i złożoność ich wartości oraz uwarunkowań ich powstawania, dystrybucji i konsumpcji, a także zaproponowano analizę gospodarki kreatywnej w oparciu o koncepcję mechanizmów.
Tobolska A., 2017. Strategie przedsiębiorstw międzynarodowych oraz ich oddziaływania w przestrzeni lokalnej i regionalnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Zmiany warunków społeczno-gospodarczych w erze globalizacji sprawiają, że wiele przedsiębiorstw o zdywersyfikowanej działalności zmienia swoje strategie rozwoju w oparciu o nowe możliwości funkcjonowania w gospodarce o charakterze globalnym. Adaptują się do nowych warunków poprzez m.in. większą elastyczność działalności gospodarczej, wprowadzenie nowych form organizacji produkcji zarządzania przedsiębiorstwami, a także rozproszenie przestrzenne swoich struktur w poszukiwaniu optymalnych miejsc lokalizacji. Często też podejmują ekspansję zagraniczną i, poprzez bezpośrednie inwestycje poza granicami kraju macierzystego, zakładają swoje filie, oddziały czy wspólne przedsięwzięcia (joint ventures). W efekcie dochodzi do powstawania rozległych organizacji międzynarodowych, o rozbudowanych strukturach korporacyjnych. Tego rodzaju obserwowane zmiany są przejawem zastępowania tradycyjnych układów gospodarczych, opartych na hierarchii fordowskiego modelu produkcji, układach sieciowych, układami sieciowymi, o zróżnicowanym zasięgu przestrzennym. Współczesne kierunki badań dotyczące internacjonalizacji i produkcji międzynarodowej ogniskują się na nowej perspektywie zagadnień związanych z organizacją, strategią, specjalizacją wewnątrzkorporacyjną, uczeniem się filii, ich innowacyjnością i są prowadzone głównie na gruncie nauk ekonomicznych oraz nauk o organizacji i zarządzaniu.